پرش به محتوا

بایگانی

بایگانی شهریور, ۱۳۹۳

دل‌نوشته‌ای برای حال این روزهای آقا و من

930618

من هنوز کودکم! کودکی سی‌وچهار ساله که کمی قد کشیده و مویی انبوه بر صورتش روییده و … . و همین.

بچه‌تر که بودم (میانه‌های دهه هفتاد) علاقه‌ای سرشار از عاطفه نسبت به حضرت آقا داشتم. بعضی وقتها دلم برایش می‌شکست و بغض می‌کردم. خصوصاً اگر احساس می‌کردم که از سوی داخلی‌ها مظلوم واقع می‌شود (که کم هم نبود). بعدترش صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای را با جدّیّت پیگری و متن کامل آن را که در روزنامه‌ها منتشر می‌شد بایگانی می‌کردم.

سالها گذشت؛ سالهایی پر فراز و نشیب. سرشار از التهابات و ماجراهایی که هر کدامش داستانی است.

و اما حالا، من، کودکی سی‌وچهار ساله! واقعیتش برای خودم هم بارها این سؤال پیش آمده بود که اکنون حس درونی و قلبی‌ام (علی‌رغم اظهار ارادت و داعیه دفاع از دیدگاه‌ها و تلاش برای پیروی از مشی رهبری) نسبت به آقا چگونه است. ماجرای عمل جراحی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳ آزمون خوبی برای دل امثال من بود. وقتی اول صبح با آن پیامک مواجه شدم و بهت‌زده هول برم داشت؛ وقتی فیلم مصاحبه قبل از عمل آقا را دیدم و دلم لرزید؛ وقتی به این فکر کردم که خاطره خوشی از این بیمارستان‌ها نداریم و بغض کردم و اشک در چشمانم حلقه زد؛ وقتی با حال گرفته و دل نگران و ناآرام رفتم محل کار؛ حداقل خیال خودم راحت شد که به لطف خدا هنوز آیت‌الله خامنه‌ای را از صمیم قلبم و از روی عاطفه‌ای سرشار دوست می‌دارم؛ و البته اکنون نه صرفاً از سر شور و حس عاطفی ناشناس. بلکه در پی شناختی عمیق‌تر نسبت به گذشته و پس از تجربه ۲۵ سال رهبری مقتدرانه، هوشیارانه، منعطف و البته خداپسندانه این پیرجوان زخم‌چشیده.

حالا هم هیچ خجالت نمی‌کشم که دیگران بدانند آن‌قدری که برای آقایم نگرانم، برای مادر و زن و فرزندانم نگران نیستم. خجالت نمی‌کشم از اینکه بگویم به عکاس این عکس حسودیم می‌شود. اصلاً با افتخار می‌گویم که گل از گلم می‌شکفد وقتی این عکس آقا را می‌بینم و از ته دل می‌گویم: «جانم!» و از خدا می‌خواهم که زودتر از بستر نقاهت برخیزد. بگذار هر کسی هر چه می‌خواهد فکر کند و بگوید. بگذار ما را متهم کنند به اینکه برای خوشایند دیگران ابراز علاقه و ارادات می‌کنیم. حافظ چه خوش می‌گوید که:

از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه

انی رایت دهراً من هجرک القیامه

پرسیدم از طبیبی احوال دوست گفتا

فی بعدها عذاب فی قربها السلامه

گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم

و الله ما رأینا حباً بلا ملامه

درباره یک نهضت هنری مردمی ـ به بهانه رونمایی از بزرگ‌ترین پوستر گروهی ایران

پوستر «بشنو اسرائیل»همین چند روز پیش بزرگ‌ترین پوستر گروهی ایران با عنوان «بشنو اسرائیل» در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، رونمایی شد. این پوستر با مشارکت ۲۰۰ نفر تولید شده و یکی از اساتید گرافیک آن را نهایی کرده است. برای آنکه درباره این پوستر اطلاعات بیشتری کسب کنید و آن را ببینید، می‌توانید به پایگاه اینترنتی «نهضت مردمی پوستر انقلاب» که این اثر هنری به ابتکار و همت آن تولید شده است مراجعه کنید. اما آنچه مورد توجه این نوشتار خواهد بود، بانی تولید این پوستر یعنی «نهضت مردمی پوستر انقلاب» است که هسته مرکزی و دفتر اصلی آن در مشهد شکل گرفته و مستقر است.

به‌طور خلاصه موجودیت این نهضت مبتنی بر ایده‌پردازی، تولید و نشر پوستر به شکل حرفه‌ای و هنری و متناسب با دغدغه‌های روز رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی، به صورت کاملاً مردمی و غیرانتفاعی معنا می‌یابد.

این حرکت که ابتدا به نام نهضت مردمی پوسترهای عاشورا شناخته می‌شد، در بحبوحه فتنه ۸۸ و با همت جمعی از هنرمندان دغدغه‌مند نسبت به انقلاب و نظام اسلامی به راه افتاد. از بدو تأسیس تا کنون، این مجموعه علاوه بر استمرار، هر روز قوی‌تر و بالنده‌تر شده است. این استمرار و بالندگی ریشه در عواملی دارد که برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.

الف ـ تولید مردمی؛ این نهضت مردمی است چرا که ایده‌پردازی، تولید و نشر پوستر در آن مبتنی بر ظرفیتهای مردم است. همه عوامل ایده‌پرداز و طراحان گرافیک مبتنی بر دغدغه‌ها و اعتقادات شخصی به تولید رایگان آثار فاخر می‌پردازند، بدون آنکه منفعت مادی برای آنان داشته باشد. پوسترها به رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مردمی و دولتی اجازه دارند حتی با درج نام و نشان خود از این آثار استفاده و آن را منتشر کنند. گرچه تاکنون برخی دستگاههای دولتی و عمومی پوسترهای نهضت را چاپ و منتشر کرده‌اند، اما به هر حال در ادامه حیات نهضت، وابستگی اصلی به ظرفیتهای مردمی بوده است و دستگاههای دولتی دنباله‌رو و بهره‌مند از خدمات این حرکت به حساب آمده‌اند نه پیشرو، کارفرما و سفارش‌دهنده.

ب ـ مخاطب مردمی؛ این نهضت مردمی است چرا که مخاطبش عامه مردم‌اند و آثارش برای فهم عمومی است نه فقط عده‌ای خاص؛ چرا که اصولاً گرافیک، هنری است که برای انتقال مفاهیم به عموم به وجود آمده است. در حالی که بسیاری فعالیتها و آثار هنری به دلیل روشنفکرزدگی و تولید آثار صرفاً گالری‌پسند، از برقراری ارتباط با توده مردم عاجزند، نهضت توانسته است با حفظ کیفیت هنری و حرفه‌ای ضمن جلب‌نظر اهل فن، با مخاطب عمومی نیز ارتباط خوبی بگیرد. نهضت مخاطب عمومی را به بی‌سوادی و نفهمیدن متهم نمی‌کند، اما ارتقاء ذائقه و سلیقه هنری مخاطب عام نیز برایش اولویت و موضوعیت دارد.

ج ـ رویکرد ایجابی و تهاجمی؛ از همان ابتدا (یعنی در بطن فتنه ۸۸) رویکرد نهضت منفعلانه و صرفاً سلبی و تدافعی نبوده است. نگاه نهضت به مسائل، فعال و عموماً ایجابی و تهاجمی است. در ایام فتنه آثار نهضت بدون آنکه به فرد یا افراد خاصی حمله کند، از انقلاب، نظام و رهبری دفاع می‌کرد و فراتر از مسائل سطحی و گذرا، افقی بلند و رو به جلو را پیش چشم مخاطب می‌گشود. از همین رو اغلب آثار نهضت تاریخ مصرف ندارد. در دیگر موضوعاتی که مورد توجه نهضت قرار گرفته نیز، همواره ارائه راهکار و جنبه‌های امیدبخش و ایجابی، بر نقد صرف، نفی و نگاه سلبی رجحان داشته است؛ موضوعاتی از قبیل انتظار، انقلاب اسلامی، ولایت، تولید ملی، سبک زندگی و بسیاری دیگر. شاید اوج این رویکرد همین پوستر گروهی «بشنو اسرائیل» باشد که با ادبیاتی کاملاً تهاجمی و بر پایه هشدار به صهیونیسم جهانی مبنی بر پایان یافتن کار آنان، تولید شده است.

د ـ توجه به ارتقاء درونی؛ «نهضت مردمی پوستر انقلاب» در سال ۱۳۹۳ به مراتب منسجم‌تر، قوی‌تر و پخته‌تر از «نهضت مردمی پوسترهای عاشورا» در سال ۱۳۸۸ است. این توفیق از یک سو مرهون توجه به ارتقاء کیفی آثار، آموزش و یادگیری متقابل بوده است و از سوی دیگر متأثر از اعتماد به نفس انقلابی و تلاش برای توسعه مخاطب داخلی و خارجی و ابلاغ پیام انقلاب اسلامی و تبیین اولویتهای آن برای این مخاطبان است.

اکنون نهضت، شبکه گسترده‌ای از طراحان معتقد و دغدغه‌مند نسبت به اسلام ناب محمدی را شامل می‌شود که علی‌رغم استقلال، تمایز و تنوع در نگاه و بیان هنری، پدیدار شدن سبک و گونه‌ای خاص و قابل تشخیص به نام «پوستر مردمی انقلاب» را نوید می‌دهند.

کزرع اخرج شطأه فآزره فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع (فتح: ۲۹)

چون کشته‌اى که جوانه خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‌هاى خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد!

این یادداشت پیش از این در روزنامه شهرآرا، دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳ منتشر شده است.

این یادداشت در: پایگاه نهضت مردمی پوستر انقلاب